سبک زندگی

انواع پارچه هایی که در دوخت و دوز استفاده می شود

امروزه در بازار جنس پارچه بسیار زیادی  وجود دارد. برخی از پارچه ها در زمانی محبوب می‌شوند و بعد از تایمی از محبوبیت آن‌ها کم می‌شود. اما انواع پارچه ای هم وجود دارد که همیشه محبوب هستند و در هر مدی می‌توان از آن‌ها استفاده کرد.

پارچه:

جنس پارچه به طور کلی از بافته شدن الیاف تار و پود تولید می‌شود. این کار در روش سنتی به صورت دستی و صنعتی توسط دستگاه‌های بزرگ بافندگی انجام می‌شود. نخستین پارچه دو هزار سال قبل از میلاد در اسیای جنوبی تولید و بافه شده بود.یک پارچه میتواند از ۱۰۰ درصد یک نوع نخ یا به صورت ترکیبی از چند نخ با متریال های مختلف بافته شده باشد.

الیاف:

الیاف از نظر جنس به ۳ دسته حیوانی، گیاهی و مصنوعی تقسیم می‌شود.

هرکدام از جنس پارچه ها نام خاص خود را دارد.  اسم پارچه‌ معمولا بر اساس نوع بافت، نوع طرح یا روند تولید پارچه انتخاب میشود.

انواع پارچه های که در خیاطی استفاده میشود :

۱پارچه حریر

حریر جزو پارچه‌هایی است که چند نوع مختلف دارد. تقریبا پارچه حریر لَخت، سبک و نیمه‌شفاف هستند. جنس  پارچه الیاف حریرمعمولا پنبه است. حریر در نقاط مختلف دنیا تولید می‌شود. به همین دلیل نام‌های متفاوتی مانند ململ و موسلین دارد. حریر مصرف زیادی دارد. پرده خانه تا شال و لباس خود را در برمیگرد.

۲پارچه ارگانزا:

جنس پارچه‌ شفاف، توری مانند و براق با بافت ساده که در گذشته از ابریشم بافته می‌شد اما حال با استفاده از الیاف مصنوعی پلی‌استر یا نایلون بافته می‌شود. از ارگانزا می‌توان در لباس عروس و پیراهن‌های مجلسی استفاده کرد.

۳. پارچه دریل:

پارچه ی دریل با الیاف پنبه است که وزن متوسطی دارد دارای راه های کج است. به علت عمر بالای پارچه دریل از آن در یونیفرم‌های نظامی استفاده می‌شود.

۴پارچه کتان:

الیاف کتان مستقیما از گیاه کتان گرفته می‌شود. این جنس پارچه با ضخامت‌های مختلف تولید شود. ضخیم‌ترین آن برزنتی است که وزن بسیار زیاد با مقاومت بالا دارد. از آن در دوخت تولید شلوار، کفش و … استفاده میشود و میتوان با کمی تغییر در آن پارچه ی دیگری ساخت. بیشترین استفاده از کتان در ساخت برخی چادرها، کمربند، کیف و … است.

۵پارچه دنیم:

پارچه دنیم همان پارچه شلوار جین است که از الیاف پنبه‌ای تولید می‌شود و بافت جناغی دارد. در دنیم نخ پود از زیر دو یا چند نخ تار عبور می‌کند تا به این بافت برسد. پارچه جین معمولا به رنگ آبی سیر و سنگ‌شور می‌شود. این پارچه در دنیا تولید می‌شود و جزو محبوبترین هاست.

۶پارچه کرپ:

پارچه ایست با بافت ساده و گره های فراوان، و گره‌های آن میتوانند در یک سو یا در دو جهت خواب پارچه باشند. بافت کرپ هم به دلیل همین گره‌ها دو‌طرفه است و وزن‌های مختلفی دارد. از کرپ سبک تا کرپ سنگین و لَخت. نوع سبک بافتی شبیه بافت حریر دارد و به خوبی چروک می‌شود. از کرپ در شال سر، پیراهن و… استفاده می‌کنند.

۷پارچه داماسک:

پارچه سنگینی است که بافت مقاوی دارد و برای دوخت پرده و کوسن و… استفاده میشود. این پارچه طرح‌های گیاهی و گل دار دارد.

معرفی بهترین دوره های مجازی آموزش خیاطی از مبتدی تا پیشرفته

8 . پارچه شیفون:

پارچه بسیار سبک، ظریف و حریری که با استفاده از الیاف مختلف بافته می‌شود. شیفون می‌تواند از ابریشم، الیاف مصنوعی، پلی‌استر، ریون و کتان بافته شده باشد. اما از الیافی مانند نایلون و ابریشم بافته می‌شود. شیفون به راحتی رنگ می‌شود بنابراین دارای رنگ های زیادیست. شیفون در تور عروس و… کاربرد دارد.

۹پارچه چیت:

از انواع پارچه ها می باشد که معروف و پرکاربرد گلدار است و با پنبه بافته می‌شود. دو نوع چیت در بازار وجود دارد، ظریف، سبک و مناسب برای لباس‌های تابستانی ویا چیت آهاردار شده که آهار آن نیمه‌دائمی است و از بین می‌رود. این پارچه با ترکیبی از پنبه و پلی‌استر تولید می‌شود و برای دامن و… مناسب است.

۱۰پارچه کنفی:

پارچه سبک با بافت خشن که به عنوان پارچه مبلی و پارچه کوسن استفاده میشود. کنف در واقع الیافی است که ساقه گیاهی از خانواده گیاه شاهدانه، گرفته می‌شود و ارزان است.

۱۱پارچه زربفت یا زری‌بافی:

از انواع پارچه هایی است که بسیار ظریف و گران‌بها پوده و از طلا و تار آن از ابریشم خالص است. پارچه زری طرحی از گل یا انسان دارد.

۱۲پارچه نمدی:

 

این پارچه خاص از الیاف حیوانی تولید می‌شود. آنان بافته نمی‌شوند بلکه تحت گرما و فشار زیاد توسط چند نفر، پشم حیوان به شکل صفحه هایی در می‌آید که از آن به عنوان پارچه استفاده‌می‌شود. نام دیگر آن فوتر است. از نمد در پوشاک و زیرانداز استفاده میشود.

13.پلی استر:

پارچه ی پلی استر کاملاً مصنوعی است. برای ساخت آن از ترکیبات شیمیایی که در مجاورت کاتالیست های مناسب قرار میگیرند، استفاده میشود. پلی استر توسط پمپ از صفحه های رشته ساز عبور میکنند که در اثر مجاورت هوای سرد به شکل لیف تبدیل می‌شوند.

14.ویسکوز:

الیافی بر پایه‌ی طبیعی وهمانند پنبه دارای ماهیت گیاهی هست. الیاف ویسکوز همانند ساخت کاغذ از خمیر کردن سلولز تولید میشوند.

15.لینن:

لینن به کنف هم معروف است و از پارچه های مناسب فصل تابستان است. بهترین  نوع آن از ۷۰ درصد پنبه، ۱۰ درصد پلی استر که کاملا مصنوعی است و ۲۰ درصد ویسکوز تولید شده  و بدترین نوع آن از ۵۰ درصد پنبه و ۵۰ درصد پارچه ی مصنوعی پلی استر، بدون ویسکوز است.

16.لاکرا یا الاستین:

اسپندکس، لاکرا یک پارچه‌ی مصنوعی است که خاصیت کشسانی فوق‌العاده‌ای دارا است. از پلاستیک طبیعی بادوام‌ تر است. از آن در مواردی استفاده می‌شود که کشسانی، به خصوص برای راحتی مد نظر است.

17.جیر:

از پوست بز و گوساله تهیه می شود. سطح گوشتی را به صورت مخملی در می آورند که بیشتر به عنوان آستر در داخل محصولات استفاده می شود.

18.چرم طبیعی:

چرم از دباغی پوست حیوانات مختلف مانند گاو، گوسفند، شترمرغ، کروکودیل، مار و حتی کوسه و…. تهیه می شود.

19.چرم مصنوعی یا پی وی سی:

چرم مصنوعی و پلی اورتان ترکیبی از یک لایه روکش به نام Skin و یک لایه اسفنج از جنس  PVC یا PU است  که بر روی پارچه قرار داده میشود.

 

20.ابریشم:

پارچه ی ابریشمی جز محکم ترین پارچه های دنیاست و حرارت را درونش نگه میدارد. از آن در ساخت لوازم منزل و لباس‌های زیبا استفاده می‌شود.

21.جین:

 جین پارچه ی محبوب دنیاست که در مد از آن زیاد استفاده میشود و نکته ی قابل اهمیت آن است که استحکام بالای دارد.

22.ریون:

ریون پارچه ایست کاملا گیاهی و از جنس سلولز الیاف پنبه تولید میشود. در چندین مرحله و فرایند شیمیایی، سلولز به لیف ریون تبدیل می شود.

23.نایلون:

نایلون استحکام خوبی در برابر سایش و کشش دارد و لباس هایی که نباید جا بندازد یا زانو، استفاده میشود. جنس آن به گونه ایست که رطوبت را جذب نمیکند.

24.ساتن:

ساتن فقط روش بافت پارچه را مشخص میکند و جنس ابریشم مانند دارد.

25.گاباردین:

پارچه ایست با بافت ظریف از جنس پنبه، پشم و یا الیاف مصنوعی که طرح آن معمولا تیغ ماهی برجسته است و یا جناقی که معمولا از سمت راست به چپ یا بالا به پایین پرداخت میشود.

 

26.اشبالت:

پارچه ایست چرمی همانند جیر که از پرداخت ورقه های ضخیم چرم گاوی تولید می شود.

27.نوبوک:

پارچه ایست چرمی همانند جیر و یا پارچه ی اشبالت مخملی که با دقت زیادی پرداخت شده و جنس بسیار لطیفی دارد.

28.لیوسل:

از انواع پارچه ای به حساب می آید که همانند ریون کاملا گیاهی و طبیعی می باشد و بافت سلولزی دارد.

29.موهر:

پشم و موی برخی از بز ها بسیار لطیف و با ارش هستند . از بز سالانه مقدار زیادی موی بلند و لطیف به دست می آید که موهر نامیده می شود. هر چه قطر موهر کمتر باشد لطیف تر و با ارزش تر است. در بازار جهانی بهترین پشم های گوسفندان مرینوس نیز گران بها تر هستند .بافت و تار موهر  ویژگی کشش زیادی دارد بنابراین لباس هایی که با پارچه ی موهر دوخته می شوند چروک نمی شوند یا خیلی کم چروک و پلیسه ای می شوند. پارچه ی موهر را با پشم و موی گوسفند و بز، کتان، پنبه، کنف و یا نایلون و پرلون بافته می شوند. با آن لباس های مختلفی دوخته می شود. تار و پود های  موهر خاصیت رنگ پذیری خوبی دارند و رنگ ها را با جذابیت خاصی نشان می دهند.

30.تریکو:

پارچه تریکو پود آن در جهت عرضی و در جهت طولی کشش زیادی دارد. امکان طراحی وسیع. در تریکو پودی می توان لباس را با فرم دلخواه تهیه کرد مانند یقه ،حلقه آستین و آستین.

 

31.مرسریزه:

پارچه ی مرسریزه  با پرداخت و عمل آوری پارچه های مختلف پنبه، پلی استر با استفاده از مواد قلیایی داغ، پرداخت و تولید می شود و همانند پنبه و ابریشم از آن در دوخت استفاده می شود.

32.برزنت:

پارچه ی برزنت بسیار قوی و محکم و در عین حال منعطف و ضد آب است که از پارچه های مختلفی همانند کرباس یا پلی استر تولید و پرداخت میشود.

33.کرباس:

پارچه ایست بسیار مقاوم از جنس پنبه که از آن برای دوخت و ساخت چادر مسافرتی وکوله و…. استفاده می شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا