گوگل عرضه عمومی چت بات هوش مصنوعی بارد را آغاز کرد
گوگل، غول دنیای فناوری، اعلام کرد تازهترین محصول هوش مصنوعی خود به نام چتبات بارد (Bard) را که در ماه فوریه تنها برای گروهی برگزیده از «تستکنندگان مورد اعتماد» عرضه شده بود برای استفاده به روی افراد بیشتری باز میکند .
گوگل، که زیر مجموعه شرکت آلفابت است، هنوز اعلام نکرده به چند نفر اجازه دسترسی به این ربات خواهد داد. با این حال گفته است که متقاضیان اولیه فعلا به کشورهای ایالات متحده و بریتانیا محدود میمانند.
از زمانی که در اواخر سال گذشته میلادی یک ربات هوش مصنوعی مبتنی بر مکالمه موسوم به «چت جیپیتی» با تواناییهای چشمگیر خود چشمها را خیره کرد، نگاهها متوجه گوگل شد تا ببینند این غول فناوری با چه محصولی به جنگ رقیب قدرتمند خود میرود.
ساندار پیچای، مدیر عامل گوگل، میگوید این ربات در واقع «به دنبال ترکیب گستردگی دانش جهان با قدرت، هوش و خلاقیت مدل های بزرگ زبان ما است.»
گوگل بیش از دو دهه است که بر بازار جستجوهای اینترنتی تسلط دارد و به همین خاطر محتاطانه و با دقت در راهاندازی ابزارهای هوش مصنوعی خود قدم برمیدارد. دلیل این است که اگر این فناوری مطابق انتظارها رفتار نکند، میتواند به مدل کسب و کار مبتنی بر تبلیغات شرکت آسیب برساند. اتفاقی که یک بار در همین چند هفته پیش افتاد و در آگهی تبلیغاتی گوگل برای نشان دادن نحوه کار بارد، این ربات به سئوالی که از او شده بود پاسخی غلط داد.
در این تبلیغ از بارد پرسیده شده بود که به پرسش یک کودک ۹ ساله درباره اکتشافات تلسکوپ فضایی جیمز وب چه پاسخی میدهد. جواب بارد این بود که جیمز وب اولین تلسکوپی است که از یک سیاره خارج از منظومه شمسی عکس گرفته است. در حالی که در واقعیت این دستاورد متعلق به «تلسکوپ فوقالعاده بزرگ اروپایی» در سال ۲۰۰۴ است.
روز بعد از این اتفاق و در پی پخش گسترده آن در شبکههای اجتماعی، سهام گوگل بیش از ۷ درصد و به اندازه ۱۰۰ میلیارد دلار سقوط کرد.
دو معاون مدیر گوگل، یعنی سیسی هسیائو و الی کالینز، در یک پست وبلاگی که گفته شده با کمک ربات بارد نوشته شده گفتهاند علیرغم مشکلات احتمالی این فناوری، بارد همچنان «مزایایی باورنکردنی» همچون «بالا بردن بهرهوری، خلاقیت و کنجکاوی انسانی» را ارائه میکند.
پیشتر ساندار پیچای، مدیرعامل گوگل، در یک پست وبلاگی در همین رابطه در ماه فوریه گفته بود کار گوگل در این زمینه هوش مصنوعی در سال ۲۰۱۷ با یک مقاله جامع درباره یک مدل یادگیری عمیق در زبان ماشین موسوم به «ترانسفورمر» و پیشرفت مدلهای آن شروع شده بود که «بنیان بسیاری از کارها هستند و برنامههای مولد هوش مصنوعی که امروز شما میبینید بر پایه آنها قرار دارند.»
طبق گفته مقامات گوگل بارد از اطلاعات گرفته شده از اینترنت «برای ارائه پاسخهای جدید و با کیفیت» استفاده میکند، هرچند نسخه فعلی آن به اینترنت متصل نیست. در واقع این ربات، مانند چت جیپیتی، بر روی یک پایگاه داده عظیم سوار شده و برای استفاده از آن آموزش داده شده است.
مایکروسافت که یکی از سرمایهگذاران اصلی پروژه «OpenAI» به عنوان خالق چت جیپیتی است اخیراً یک ربات چت هوش مصنوعی را در موتور جستجوی «بینگ» خود راهاندازی کرده است. این مدلی است که در آن هوش مصنوعی به اینترنت متصل است و دادهها را به صورت آنلاین یا برخط دریافت و پردازش میکند.
هنوز مشخص نیست بارد تا چه حد ضعیفتر یا قویتر از چت جیپیتی است و برای مقایسه فعلا باید کاربران منتظر بمانند تا نسخه عمومی در اختیار همگان قرار گیرد. با این حال تحلیل نسخههای اولیه نشان میدهد بارد نیز همچون چت جیپیتی میتواند موضوعات پیچیده، مانند اکتشافات فضایی را با عباراتی به اندازه کافی ساده برای درک کودک توضیح دهد.
این در شرایطی است که گوگل هفته گذشته اعلام کرد در حال سرمایه گذاری و مشارکت با «آنتروپیک»، یک شرکت دانشبنیان هوش مصنوعی به رهبری برخی از مدیران سابق شرکت مادر چت جیپیتی، است.
بسیاری از تحلیلگران بر این باورند که فناوری هوش مصنوعی به اندازه رایانههای شخصی، اینترنت و تلفنهای هوشمند تحولآفرین خواهد بود.
ساندرا پیچای در شش سال گذشته همواره در سخنرانیهای خود بر اهمیت هوش مصنوعی تاکید کرده است. یکی از مشهودترین دستاوردهای جانبی گوگل در این زمینه سیستم «مدل زبانی برای برنامههای گفتگو» ( LaMDA) نام دارد که از آن برای توسعه بارد استفاده شده است.
گوگل همچنین قصد دارد شروع به ترکیب این سیستم و سایر پیشرفتهای هوش مصنوعی در موتور جستجوی خود کند تا بتواند پاسخهای مفیدتری به سؤالات پیچیدهتر که توسط میلیاردها کاربر پرسیده میشوند، ارائه کند.
آقای پیچای جدول زمانی مشخصی برای این تغییرات ارائه نکرده است، با این حال گفته است که این ابزارها در آینده نزدیک بر روی موتور جستجوی گوگل نصب خواهند شد.