بازار

هر آنچه باید در مورد باتری موتورسیکلت بدانید

نحوه استفاده درست از باتری موتورسیکلت

اگر استفاده درست از موتورسیکلت را بلد نباشید ممکن است به باتری موتورسیکلت آسیب برسانید. عمر باتری در اثر دلایل متعددی می‌تواند کاهش یابد و کارایی لازم را برای شما نداشته باشد. توجه داشته باشید که مراقبت صحیح از هر یک از قطعات موتورسیکلت می تواند عمر مفید آن را افزایش دهد.

باتری موتورسیکلت

مجله اینترنتی بروزترین ها : هرکدام از قطعات موتور باید به شیوه ای  نگهداری شوند. برای محافظت از باتری باید به صورت مداوم اتصالات آن را چک کنید. اگر برق کافی به باتری نرسد، به خوبی شارژ نخواهد شد. استفاده از برق ضعیف برای شارژ باتری بسیار نامطلوب است و باعث آسیب به آن می‌شود.

در موتورسیکلت استاتر نقش شارژ باتری را برعهده دارد. زمانی که موتور روشن است استاتر با فرستادن جریان برق به باتری آن را شارژ می‌کند. در حقیقت استاتر با متصل شدن به بوبین موتور، باتری شما را شارژ می‌کند. بوبین موتور با چرخش انجین، برق تولید می‌کند. در نتیجه استاتر با متصل شدن به آن، باتری را شارژ می‌کند. با خراب شدن استاتر شارژ باتری می‌تواند به سرعت تخلیه شود.

سعی کنید زمانی که از موتور استفاده نمی‌کنید، باتری را از آن درآورید و در مکان مناسبی قرار دهید. زمانی که باتری در مدار باقی بماند و موتور شما خاموش باشد، ممکن است باتری شما فرسوده شود. با درآوردن باتری از داغ شدن آن جلوگیری می‌کنید. در صورتی ممکن است باتری شما شارژ خالی کند و نتوانید موتور را روشن کنید. در چنین حالتی شما می‌توانید از شارژرهای اتوماتیک استفاده کنید. برخی از شارژرهای موتورسیکلت دائما در حال شارژ کردن باتری هستند و عمل آنها متوقف نمی‌شود. این می‌تواند از عوامل کاهش عمر باتری باشد.

استفاده از شارژهای اتوماتیک این مشکل را رفع خواهد کرد. شارژرهای اتوماتیک در صورت پرشدن باتری به صورت اتوماتیک فرآیند شارژ را متوقف می‌کنند.

طریقه جدا کردن باتری موتورسیکلت و شارژ آن

زمانی که باتری را از موتور جدا می کنید، بهتر است آن را دور از نور آفتاب نگهداری کنید. قرار گرفتن باتری در معرض نور آفتاب باعث بالا رفتن دمای آن و در مواردی باعث منفجر شدن آن می‌شود.

برای جدا کردن باتری از موتور مراحل زیر را دنبال کنید:

  1. در وهله اول سوئیچ را بگردانید تا در وضعیت خاموش قرار گیرد.
  2. زین جلوی باتری به همراه باند آن را بردارید.
  3. سیم‌های ترمینال را قطع کنید. دقت کنید که اول باید سیم منفی و سپس سیم مثبت را قطع کنید.
  4. حال می‌توانید بدون نگرانی باتری را از محفظه خارج کنید.

جدا کردن باتری موتورسیکلت

ترمینال باتری یا سر باتری ممکن است دچار زنگ زدگی شده باشد یا پودر سفیدی اطراف آن را بگیرد. در این صورت باید آن را با آب  گرم شستشو دهید. در صورت زنگ زدگی زیاد آن را جدا کرده و با ورق  سمباده یا فرچه تمیز نمایید.

اگر قصد دارید به مدت طولانی از باتری استفاده نکنید، بهتر است آن را به طور کامل شارژ کنید. سپس، باتری را در محلی خنک و به دور از آفتاب قرار دهید.

برای شارژ کردن باتری آن را در مکانی با تهویه مناسب قرار دهید. سپس شارژر مربوطه را به آن متصل نمایید.

باتری موتورسیکلت گازهایی از خود متصاعد می‌کند. این گازها قابلیت انفجار را دارند. بنابراین هر گونه جرقه، سیگار و شعله را از محل نگهداری باتری دور کنید. اگر باتری شما آکبند است و هنوز استفاده نشده است، بازهم این گازها از آن متصاعد می‌شوند. پس در هر حال در نگهداری باتری دقت کنید.

برای شارژ باتری های نو حدود ۸ تا ۱۲ ساعت زمان لازم است‌. در این مدت ولتاژ باتری باید به ۶.۱۳ برسد.

در صورت ضعیف بودن باتری های آکبند یا نشت الکترولیت آن به خارج بهتر است آن را به نمایندگی فنی ارجاع دهید. برای باتری های کارکرده نیاز است که سطح الکترولیت باتری کنترل شود و به آن آب مقطر اضافه گردد. برای باتری های نو نیازی به اضافه کردن آب مقطر نیست.

علل خالی شدن باتری موتورسیکلت

عوامل زیادی می‌توانند در خالی شدن باتری موتورسیکلت موثر باشند. در زیر به تعدادی از این عوامل اشاره شده است:

روشن ماندن چراغ‌ها: روشن ماندن چراغ‌ها یکی از این عوامل است. در صورتی که فراموش کنید چراغ‌های اصلی موتورسیکلت را خاموش کنید باتری شما ممکن است خالی شود‌.

باتری‌های فرسوده و قدیمی: باتری‌های ضعیف و قدیمی نمی‌توانند ولتاژ را در خود نگه دارند و زود خالی می شوند. در استفاده از باتری‌های قدیمی باید نهایت دقت را به خرج دهید. چون در صورت خاموش بودن موتورسیکلت اگر از ابزارهای مربوط به باتری استفاده کنید ممکن است موتور روشن نشود.

اتصالات باتری: اتصالات باتری از عواملی هستند که باید همیشه حواستان به آنها باشد. فرسوده شدن سرباتری می‌تواند عاملی مهم در خالی شدن باتری باشد.

اتصال سیستم برق: اگر در سیستم برق موتورسیکلت شما ایرادی وجود داشته باشد، موردی به نام برق دزدی پیش می‌آید.

برای پیدا کردن این مشکل بهتر است موتورسیکلت خود را به یک تعمیرکار بسپارید.

دمای هوا: هرگز موتور خود را در مقابل آفتاب قرار ندهید. اگر به جایی رفتید که مجبور هستید موتور را زیر آفتاب قرار دهید روی آن را حتما بپوشانید. دمای هوا به خصوص برای باتری‌های قدیمی بسیار مضر است و به آن آسیب می‌زند.

سیستم شارژ باتری: تمامی مواردی که در بالا ذکر شد، در صورت خاموش بودن موتورسیکلت رخ می‌دهند. این در حالی است که اگر سیستم شارژ باتری دچار اختلال شود، ممکن است در هنگام روشن بودن موتورسیکلت نیز تخلیه باتری اتفاق بیفتد. در این صورت باید دینام و تسمه آن را چک کنید. اگر مشکل از تسمه باشد به راحتی حل می‌شود.

خالی شدن باتری موتورسیکلت

داغ شدن باتری موتورسیکلت و دلایل آن

گرم شدن بیش از حد باتری موتورسیکلت می‌تواند بسیار خطرناک باشد. این حالت زمانی پیش می‌آید که رگولاتور دینام نتواند باتری را به درستی شارژ کند. در صورت تنظیم نبودن رگولاتور یا ارسال ولتاژ زیاد باتری داغ می‌کند.

از علائم تشخیص داغ شدن باتری، پخش شدن بویی شبیه به تخم‌مرغ گندیده در فضاست. علاوه بر آن، باتری به هنگام داغ شدن متورم شده و بخار از آن خارج می‌شود.داغ شدن بیش از حد باتری می‌تواند منجر به خراب شدن آن شود. دقت کنید که در هوای گرم طول عمر باتری به نصف کاهش می‌یابد. علاوه بر آن، در هوای سرد نیز که موتور به سختی روشن می‌شود استارت زدن مداوم موجب خراب شدن باتری می‌شود.

داغ شدن باتری موتورسیکلت

تخلیه عمیق باتری بعد از روشن شدن، محکم نبودن باتری در محل نصب خود، نشستن گرد و خاک زیاد روی باتری از عوامل دخیل دیگر در خرابی باتری هستند. به خراب شدن باتری در اصطلاح سولفاته شدن می‌گویند. زمانی که بار در هنگام شارژ و دشارژ روی صفحات باتری ریزش پیدا کند، باتری شما سولفاته خواهد شد.

با نشستن سولفات سرب روی صفحات باتری، این صفحات سخت و چگال می‌شوند. بنابراین صفحات تحمل نگهداری شارژ را نخواهند داشت. بدین ترتیب باتری خراب شده و تبدیل به باتری فرسوده (باتری داغی) می‌شود.

توجه کنید که اگر از باتری به مدت ۶ ماه استفاده نکنید سولفاته می‌شود. در این صوورت باتری شما امکان شارژ را از دست خواهد داد.

علاوه بر آن، اگر شما کمتر از ۲۰ دیقه در مسیر توقف کنید و دوباره به مسیر ادامه دهید ممکن است باتری سولفاته شود. نشستن گرد و خاک روی باتری نیز باعث بسته شدن دریچه های آن شده و در نهایت باتری شما خراب می‌شود.

در صورتی که متوجه شدید باتری شما داغ شده است بهترین کار خاموش کردن موتور است. صبر کنید تا تمامی قطعات موتور خنک شده و به حالت عادی برگردند، سپس به رانندگی ادامه دهید.

نکاتی درباره باتری موتورسیکلت و شارژ آن

باتری موتورسیکلت یکی از اجزای اساسی موتورسیکلت است که جز اجزای برقی موتورسیکلت محسوب می‌شود. در این مقاله قصد داریم نکاتی درباره باتری موتورسیکلت را با شما در میان بگذاریم.

باتری موتورسیکلت در دو نوع اسیدی و خشک تولید می‌شود. با توجه به افزایش روزافزون قیمت باتری موتورسیکلت بهتر است ابتدا سعی کنیم باتری را سالم نگه‌داریم و اگر به مشکلی برخورد کرد به‌جای تعویض، آن را تعمیر کنیم.

نکاتی درباره شارژ صحیح باتری

هر نوع باتری با شارژ شدن مداوم و استفاده زیاد کارایی خود را از دست می‌دهد. باتری موتورسیکلت نیز از این قاعده مستثنا نیست. باتری حتی اگر در صورت عدم استفاده مدام در حالت شارژ باشد به‌مرور ضعیف می‌شود و از بین می‌رود. پس بهتر است هرگاه قصد عدم استفاده از موتورسیکلتتان را برای چند روز یا مدت طولانی‌تر دارید، سوکت های باتری را از آن جدا نمایید.

سعی کنید در صورت امکان از شارژرهای اتوماتیک موجود در بازار استفاده کنید. در حالت عادی یک شارژر موتورسیکلت هیچ‌گاه شارژ باتری را متوقف نمی‌کند حتی اگر باتری کامل شارژ شده باشد. این کار باعث آسیب رساندن به باتری می‌شود. شارژرهای اتوماتیک پس از طی کردن کامل فرایند شارژ، شارژ را متوقف می‌کنند.

حتماً پس از استفاده از باتری آن را کاملاً شارژ کنید. سعی کنید ابتدا باتری را نصب‌کرده و مقداری از آن استفاده کنید سپس اقدام به نصب کابل شارژر کرده و آن را شارژ نمائید.

هر گاه شارژ باتری تمام شد، آن را شارژ کنید. سعی کنید شارژ را به‌صورت کامل انجام دهید و آن را نیمه رها نکنید.

با کنترل جریان شارژ نیز می‌توانید عمر باتری را افزایش دهید. بهترین جریان شارژ یک‌سوم جریان نامی باتری است. بیشتر از این مقدار عمر باتری موتورسیکلت شما را کم می‌کند.

در پایان توصیه می‌کنیم حتماً باتری موتورسیکلتی که تهیه می‌کنید استاندارد و مطمئن و با گارانتی باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا